Salgs- og leveringsbetingelser for reservedele og tilbehør købt online på webshop.rationel.dk
Nedenfor finder du salgs- og leveringsbetingelserne for privates køb af tilbehør hos Rationel, der er et varemærke under DOVISTA A/S, CVR-nr. 21147583, herefter benævnt Rationel. Disse betingelser omfatter ikke privates og erhvervsdrivendes bestilling og køb af vinduer og døre.
Salgs- og leveringsbetingelserne indgås mellem dig og Rationel, Dalgas Alle 7, 7400 Herning, når du bestiller tilbehør fra denne hjemmeside.
Disse salgs- og leveringsbetingelserne er derfor bindende for dig, og du bør derfor læse dem grundigt, herunder særligt bestemmelserne vedrørende priser, leveringsbetingelser, ansvar, fortrydelsesret og følger af fortrydelse.
Aftalen om køb og levering indgås mellem Rationel og dig.
I tillæg til disse salgs- og leveringsbetingelser gælder købelovens ufravigelige bestemmelser, herunder købelovens mangelsregler om salg til forbrugere.
Hvis du har spørgsmål er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os. Du kan kontakte os på webshop@rationel.dk. Vi vil besvare din henvendelse inden for 24 timer i hverdagene.
Hvis du ønsker at gennemføre en ordre, bedes følge beskrivelsen på hjemmesiden, udfylde din data og trykke godkend og betal. Din ordre er din bekræftelse af at du har accepteret disse salgs- og leveringsbetingelser.
Ordreafgivelse og indgåelse af en aftale forudsætter, at du er fyldt 18 år.
Varerne leveres til en adresse efter dit valg i Danmark (dog undtaget Grønland og Færøerne). Forudsætningen for at vi kan ekspedere din ordre, er, at du med din ordreafgivelse samtidig accepterer
disse salgs- og leveringsbetingelser:
- Priser og evt. omkostninger som er oplyst til dig og som specificeret i din ordre.
- At vi registrerer dit navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse med henblik på at ekspedere din ordre.
- At aftalen indgås i henhold til dansk lovgivning.
Annullering af ordre
Ordrer, der endnu ikke er afsendt fra Rationel webshop kan annulleres ved at kontakte Rationel webshop på telefon 7221 1100 eller webshop@rationel.dk.
Hvordan ved jeg, at min ordre er modtaget?
Når vi modtager din ordre, sender vi dig en ordrebekræftelse via e-mail. Vi vil behandle din ordre hurtigst muligt. Normalt vil du modtage de bestilte varer inden for 4-6 arbejdsdage.
Hvis du ikke inden rimelig tid modtager en ordrebekræftelse opfordrer vi dig til at kontakte os. Vi ønsker at behandle din ordre så hurtigt som muligt.
Hvad er prisen for varen?
Du skal betale de til enhver tid vejledende priser, inkl. moms, som du får oplyst. Pris, eventuelle gebyrer og den samlede købesum, som du skal betale fremgår altid af vores ordrebekræftelse.
Hvordan betaler jeg?
Du kan betale med Dankort, VISA og MasterCard. Vi tager ikke kortgebyrer, og beløbet hæves først på dit kort, når varen afsendes.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Ved køb med Visa eller MasterCard reserveres beløbet i 30 dage hos den udstedende bank. Hos visse banker, kan reservationstiden være kortere og tillige ophæves tidligere ved opfordring.
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
Fragt
Fragt kr. 99 inkl. moms per leverance. Forventet leveringstid er 4-6 hverdage. På enkelte produkter kan der være længere leveringstid.
Reklamationsret
Når du handler hos os som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb.
Det betyder, at du har reklamationsret i 24 måneder. Kontakt os inden du sender varen.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Varen sendes til:
Rationel
Dalgas Allé 7
7400 Herning
Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen. Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet. Benyt denne formular Rationel fortrydelses- og returformular.
Garanti
I tillæg til dine rettigheder giver Rationel dig en garanti på varer købt på denne hjemmeside. De konkrete garantibetingelser fremgår af Rationels separate garanti, som er tilgængelig på vores hjemmeside her: Rationel garantierklæring.
Garantibetingelserne begrænser ikke dine rettigheder i henhold til ufravigelige forbrugerbeskyttelsesregler.
Fortrydelsesret
Du har ret til at træde tilbage fra denne aftale uden begrundelse inden for 14 dage.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i samme køb, men de leveres enkeltvis, løber fristen fra den dag, hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, modtager den sidste vare.
For at udøve fortrydelsesretten skal du meddele os (se kontaktdetaljer nedenfor) din beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. ved anbefalet brev, fax eller e-mail). Du kan benytte denne fortrydelsesformular Rationel fortrydelses- og returformular, men det er ikke obligatorisk.
For at gøre det muligt for os at identificere din ordre, bedes du venligst, når de udøver din fortrydelsesret, oplyse dit fulde navn og kontaktdetaljer (adresse, telefonnummer og e-mailadresse), ordrenummer og angive den/de vare(re), ønsker at fortryde købet af.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen på 14 dage er udløbet.
Følger af fortrydelse
Hvis du udøver din fortrydelsesret, refunderer vi den betaling vi har modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Du pålægges ingen former for yderligere gebyrer som følge af tilbagebetalingen. Vi kan tilbageholde betalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.
Du returnerer varerne med post eller kurer til:
Rationel
Dalgas Allé 7
DK - 7400 Herning
uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor du har informeret os om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage.
Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på.
Vores vurdering af evt. værdiforringelse af varerne
I forbindelse med din håndtering af varerne med henblik på at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på, skal du besigtige og håndtere varerne (i) med sædvanligt omhu og (ii) på samme måde, som du i almindelighed ville have fået lov til i en forretning. Håndtering eller inspektion af varerne herudover må du forvente vil resultere i en værdiforringelse, som vi er berettiget til at fratrække, når vi tilbagetaler betalingen modtaget fra dig. Hvorvidt en vare er værdiforringet, vil blive afgjort efter en konkret vurdering. Du er velkommen til at åbne pakningen og besigtige materialer og farver med sædvanligt omhu, såfremt åbningen sker, uden at hele pakningen ødelægges. Hvis pakningen er ødelagt må du forvente, at varens værdi kan være forringet. Såfremt du vælger at installere varen, må du ligeledes forvente, at varens værdi kan være forringet. Vi minder dig om, at du er ansvarlig for varen, når den er i din besiddelse, og at du vil være ansvarlig for evt. beskadigelse af varen.
Ordrehåndtering
For at foretage et køb hos os, skal du igennem 5 trin:
1. Find den eller de varer du ønsker, og læg dem i indkøbskurven. Gå herefter til kassen.
2. Indtast dine personlige oplysninger.
3. Vælg forsendelses-/betalingsmåde.
4. Godkend vores handelsbetingelser og persondatapolitik.
5. Tjek at alle oplysninger er korrekte på opsamlingssiden, og godkend købet.
Sikkerhed
Betaling med kreditkort
I forbindelse med kreditkortkøb på Rationel webshop samarbejder Rationel med Bambora, der udbyder betalingsløsninger til bl.a. internettet. Vores samarbejde med disse giver dig som kunde, tryghed og sikkerhed, når du bruger dit kreditkort på internettet.
I praksis betyder det, at al indtastning af kreditkortoplysninger sker på en sikker server hos Bambora - Rationel får således aldrig kendskab til de kortoplysninger du indtaster - blot om transaktionen er godkendt eller ej.
Når dine kreditkortoplysninger skal indtastes, etableres der en sikker forbindelse fra din pc til Bambora´ server. Denne forbindelse er krypteret med SSL (Secure Socket Layer), så tredjemand ikke kan få fat i dine oplysninger.
Persondatapolitik
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler tilbehør og reservedele online hos os på:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.
Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig.
Personoplysningerne registreres hos Rationel og opbevares i 2 år, hvorefter oplysningerne slettes.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.
Vi samarbejder kun med data behandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
Den dataansvarlige på webshop.rationel.dk er Rationel Vinduer A/S
Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Du kan skrive til os på: privacypolicy@rationel.com.
Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os på webshop@rationel.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
Lovvalg og værneting
Aftaler indgået via denne tilbehørswebshop er underlagt dansk ret, og de danske domstole skal have jurisdiktion til at afgøre evt. tvister.
Rationel
Dalgas Allé 7
DK - 7400 Herning
Tlf.: + 45 72 21 11 00
E-mail: rationel@rationel.dk